Alles voor jouw fiets // uw fietsenmaker sinds 1936 Alles voor jouw fiets // uw fietsenmaker sinds 1936


 

fietsbanner
fietsbanner
fietsbanner
fietsbanner

Fietsen in Nederland beoordeeld met een 7,2


Nederlanders kúnnen niet zonder hun fiets. Toch zorgt het populairste vervoermiddel ook voor de onnodige ergernis in het verkeer. Vooral in de vorm van e-bikers en bezorgdiensten te fiets, zo blijkt uit onderzoek van Kruitbosch. Zij vroegen ruim 1100 bewoners van de 5 grootste steden van Nederland naar hun mening over fietsen in Nederland. Benieuwd naar de conclusies van het onderzoek? Lees snel verder!


De fiets, hét symbool voor Nederland

Dat Nederlanders graag fietsen is bekend. Maar dat de fiets als het meest symbolische object voor Nederland wordt gezien, is toch enigszins verbazingwekkend. Daarmee verslaat de fiets namelijk kaas, molens, tulpen en klompen.

Meer veiligheid op de fietspaden

Ondanks de liefde voor de fiets, beoordelen stedelingen de fietsvriendelijkheid in Nederland met een magere 7,2. Vooral in de steden is het druk op de fietspaden. En in de ogen van de ondervraagden niet veilig genoeg. Wat er moet veranderen? Bredere fietspaden (76 procent), een special strook voor hogere snelheden (> 50 procent), maximumsnelheid op het fietspad (70 procent) en een rijtoets voor senioren en toeristen (46 en 47 procent). Ook vindt bijna de helft dat e-bikers een helm moeten dragen.

Bezorgdiensten grootste irritatiefactor

Het is niet gek dat, met de explosieve toename van het aantal e-bikes op de Nederlandse fietspaden, de e-bike een grote irritatiefactor vormt. Maar waaraan de inwoners van Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Eindhoven zich vooral ergeren zijn de bezorgers van Thuisbezorgd, Deliveroo, Uber Eats en dergelijke. Meer dan de helft van de ondervraagden vindt hen de meest irritante verkeersdeelnemers. Op de voet gevolgd door fietsers die geen richting aangeven (49 procent). Alleen in Amsterdam spannen de toeristen de kroon. Zij worden door 64% van de ondervraagde Amsterdammers gezien als de meest irritante weggebruikers.


Te weinig fietsenstallingen

Tot slot zorgt het stallingsprobleem ervoor dat het fietsen in Nederland niet beter scoort. Vooral de Amsterdammers zijn het meest ontevreden over de stallingsmogelijkheden in de stad. Als gevolg staat een kwart van alle fietsen ‘gewoon op de stoep’ en kan slechts 34% hun fiets kwijt in een eigen schuur, garage of berging. Het stallingsprobleem in Amsterdam en de andere grote steden zorgt ervoor dat 7 op de 10 stadsbewoners bang zijn voor diefstal. Vandaar dat ook ruim 60% van alle ondervraagd pleit voor meer fietsenstallingen in het centrum.

En die angst voor fietsdiefstal is meer dan terecht. Zo werden er in 2021 ruim 735.000 fietsen gestolen. Een ongekend hoog aantal.

Lees verder over de explosieve toename van het aantal fietsdiefstallen.

Waarom een lage instapfiets de perfecte keuze kan zijn voor jou
Ben je op zoek naar een fiets waarmee je veilig en comfortabel kunt blijven fietsen? Dan is een lage instapfiets misschien precies wat je nodig hebt. Deze speciale fietsen worden steeds populairder, en dat is niet zonder reden.
Lees verder
Vergeet je sleutels: dit fietsslot open je met je vingerafdruk
Hoeveel keer heb je al niet gefrustreerd naar je fietsslot staan kijken omdat je de sleutel vergeten was? Of stond je te hannesen met een cijfercode die je maar niet kon onthouden? Die tijd is voorbij! Er is nu een revolutionair fietsslot dat je gewoon opent met je vingerafdruk.
Lees verder
Gazelle Grenoble C5: Beste uit de test met een 8,2
De Gazelle Grenoble C5 is door de AD Fietstest uitgeroepen tot Best Getest in de categorie elektrische stadsfietsen vanaf €3.000. Met een gemiddeld rapportcijfer van 8,2 blijft deze e-bike de concurrentie overtuigend voor.
Lees verder